Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Więcej informacji o Cookies. Czytaj więcej...

Irena Kossakowska nauczyciel języka polskiego

Kurs języka angielskiego na Malcie

Mój kurs języka angielskiego odbywał się od 22 maja do 2 czerwca 2017 roku w International Language School ClubClass w Swieqi na Malcie. Idea całkowitego zanurzenia się w języku okazała się być strzałem w dziesiątkę. Nauka w międzynarodowej [światowej rzec można: Meksyk, Brazylia, Wenezuela, Rosja, Kazachstan, Turcja] grupie kursantów oznaczała intensywne posługiwanie się językiem angielskim w każdej sytuacji. Zajęcia prowadzili brytyjscy lektorzy. Szybko okazało się, że bariera językowa nie istnieje, a najlepszą metodą uczenia się języka jest jego używanie. Tak po prostu. W sklepie, w restauracji, na przystanku autobusowym, w rozmowach z innymi kursantami, w trakcie organizowanych przez szkołę zajęć dodatkowych…Trudno zaprzeczyć, że Malta jest bardzo pięknym i przyjaznym miejscem, a ludzie są niezwykle życzliwi.

 

Ta ich komunikatywność sprzyjała podejmowaniu przeze mnie wysiłku edukacyjnego. Do tego niesamowite wybrzeża, wycieczki morskie na Gozo czy Blue Lagun, zwiedzanie starych Fortów st. Elmo w Valetcie, podziwianie architektury [w tym słynne maltańskie balkony], spacery po urokliwych uliczkach … To wszystko buduje fantastyczny klimat wspomnień, które z kolei stanowią doskonały punkt wyjścia do zdobywania kolejnych językowych wyzwań. Obiecałam sobie, że jeszcze tam wrócę. I zrobię to na pewno...

 

 

 


 

13 października w Zespole Szkół Zawodowych nr 4 im. Bronisława Koraszewskiego w Opolu odbyła się konferencja podsumowująca kolejny etap projektu pod nazwą „ Mobilność zawodowa nauczycieli gwarancją rozwoju szkoły” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zasadniczym celem jego realizacji było poszerzenie warsztatu pracy przez nauczycieli wszystkich branży oraz podnoszenie kompetencji językowych, aby bez kompleksów towarzyszyć naszej młodzieży w wyjazdach zagranicznych, wymianach międzynarodowych, wymienić się doświadczeniami i umiejętnościami z nauczycielami z innych krajów.

Beneficjentami projektu byli nauczyciele Opolskiej Czwórki. Wyjazdy językowe realizowane były w trakcie dwóch lat 2016 -2017. Uczestniczyło w nich 18 nauczycieli. Budżet tego projektu wynosi 201.413zł. Wydatki związane były przede wszystkim: ze wsparciem indywidualnym wyjeżdżających nauczycieli tj. koszty utrzymania, koszty podróży, opłata za udział w kursie językowym za granicą, wydatki związane z upowszechnianiem projektu oraz wynagrodzenie koordynatora projektu. Szkoła zapewniła wyjeżdżającym ubezpieczenie, przygotowanie językowe oraz kulturowe przed wyjazdem. Wszystkie działania związane z wyjazdami nauczycieli zakończyły się, obecnie jesteśmy na etapie upowszechniania projektu i wymiany doświadczeń z nauczycielami innych szkół.

„Chodzi nam o to żeby kadra pedagogiczna podnosiła swoje kompetencje językowe i metodyczne, żeby nasza szkoła stała się jeszcze bardziej atrakcyjna i wiarygodna na rynku pracy, przecież pracownik posiadający nowe doświadczenia związane zagranicznym wyjazdem z pewnością posiada wiedzę i umiejętności, by te atuty przekazać swoim wychowankom i w ten sposób podnieść jakość swojej pracy, a o to nam przecież wszystkim chodzi, by było lepiej i skuteczniej. Zmieniający się świat generuje nowe wyzwania pod adresem nauczycieli i edukacji. Realizowane projekty skierowane do nauczycieli pozwalają nam włączyć refleksję nad tym jak mamy przygotowywać się do pokonywania barier w rozumieniu otaczającego nas świata i odpowiedzialnego kształcenia kolejnych pokoleń.” – podkreśla dyrektor ZSZ n r w Opolu, Bożena Czapska – Czoch.

„Uczyłyśmy się w szkole językowej HORIZONTE, gdzie uczestniczyłyśmy w zajęciach w grupach wielonarodowościowych – wspominają Katarzyna Piskorska i Alicja Świczewska – Kos, nauczycielki branży gastronomicznej. „Niemieccy nauczyciele byli bardzo przyjaźnie nastawieni, wspaniale przygotowani pod względem merytorycznym, zajęcia były prowadzone w sposób interesujący i zróżnicowany pod względem wykorzystywanych metod i środków” - dodaje Violetta Polak, wicedyrektor ZSZ nr 4 w Opolu. Której zajęcia językowe realizowane były w szkole ALPADIA LANGUAGE SCHOOLS w Berlinie. Z kolei Marta Czochara, germanistka podnosząca sprawności językowe w królewskim Wiedniu [w szkole Actilingua, której siedziba mieściła się prawie w ścisłym centrum Wiednia, w jednej z pięknych kamienic] , zwraca uwagę na kwestie metodyczne: ” Nasza nauczycielka zaznajomiła nas z ciekawymi grami językowymi, które można stosować na zajęciach zarówno z grupami dobrze radzącymi sobie z językiem, jak i z grupami początkującymi, dla których gry można odpowiednio zmodyfikować. Poznaliśmy również różne bardzo pomocne strony internetowe, na których znajdują się treści i ćwiczenia pomocne w nauce języka niemieckiego, które z powodzeniem można wykorzystać w lekcjach tego języka w szkole”.

„Wyjazd do Irlandii na kurs metodyczny dla nauczycieli języka angielskiego zrealizowany w ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej” finansowanego z POWER był dla nas wspaniałą okazją do poszerzenia wiedzy z zakresu nauczanego języka obcego i doskonalenia warsztatu pracy. Uczestnicząc w nim miałyśmy możliwość nie tylko podzielenia się własnymi doświadczeniami, ale przede wszystkim szansę poznania innowacyjnych, ciekawych metod pracy z dziećmi i młodzieżą. Kurs stał się też zachętą do wykorzystania potencjału komputera oraz Internetu jako bogatego źródła pomysłów na ciekawe lekcje i źródłem nowych, bardziej przyjaznych uczniowi „pomocy naukowych” – podkreśla koordynator projektu, Jowita Sroka.

Z pewnością takie doświadczenie turystyczno-językowe jest doskonałą praktyką dla nauczyciela branży turystycznej. „W ramach dwutygodniowego wyjazdu oprócz podnoszenia umiejętności językowych, pojawia się możliwość poznania odwiedzanego kraju, zarówno pod względem turystycznym jak i kultury odwiedzanego miejsca. Miałam możliwość zobaczenia takich miejsc jak Belfast, Klify Moheru, Grobla Olbrzyma czy ruiny zamku, na których Mel Gibson kręcił „Waleczne Serce”. Niemałym doświadczeniem był również udział w warsztatach tańca irlandzkiego, teraz uczniowie Opolskiej Czwórki na zajęciach z animacji czasu wolnego będą tańczyć również po irlandzku” – dodaje Ewa Błażejczyk. Ponadto nawiązanie nowych kontaktów rozwija umiejętności współpracy w środowisku międzynarodowym. Doświadczenia i umiejętności zdobyte w ramach projektu pomogą w przyszłości uatrakcyjnić zajęcia oraz przybliżyć uczniom korzyści płynące z udziału w projekcie.

„Kurs języka włoskiego w Bolonii odbyłam w międzynarodowym towarzystwie. Oprócz gramatyki włoskiej dużo czasu poświęcaliśmy na konwersacje. Rozmowy przenosiły się w czasie przerwy do pobliskiej kafejki, gdzie włoskim zwyczajem przed południem wypijaliśmy tradycyjne cappuccino” – Móei Halina Kzakiewicz – Hamblen, nauczycielka biologii i przedmiotów zawodowych branży spożywczej. „Ogromne wrażenie wywarło na mnie Muzeum Uniwersyteckie tego miasta z oryginalnymi eksponatami, których do swoich badań używali nestorzy biologii i anatomii. To była prawdziwa uczta”.

Z kolei Irena Kossakowska, nauczycielka języka polskiego i przedmiotów ekonomicznych doświadczała edukacji maltańskiej. „Mój kurs języka angielskiego odbywał się od 22 maja do 2 czerwca 2017 roku w International Language School ClubClass w Swieqi na Malcie. Idea całkowitego zanurzenia się w języku okazała się być strzałem w dziesiątkę. Szybko okazało się, że bariera językowa nie istnieje, a najlepszą metodą uczenia się języka jest jego używanie. Tak po prostu. W sklepie, w restauracji, na przystanku autobusowym, w rozmowach z innymi kursantami, w trakcie organizowanych przez szkołę zajęć dodatkowych. Trudno zaprzeczyć, że Malta jest bardzo pięknym i przyjaznym miejscem, a ludzie są niezwykle życzliwi”. Na tę europejską życzliwość zwracali tez uwagę inni beneficjenci. „Nauka w międzynarodowym środowisku wymusiła na nas konieczność używania języka angielskiego nie tylko na lekcjach, ale również poza nimi, innej drogi komunikacji nie było – wspomina Artur Czoch, beneficjent uczestniczący w zajęciach języka angielskiego na Malcie. „Nie sposób pominąć faktu, że znajomości, które zawarłam na kursie pozwalają mi na kontynuację nauki. Z Ritą ze Szwajcarii mamy nawet plan spotkania. Nie spodziewałam się, że stres, którego doświadczałam w związku z tym owocnym wydarzeniem, tak szybko ustąpi miejsca samym pozytywnym emocjom.” – dodaje zauroczona irlandzkim Cork Magdalena Makos, nauczycielka przedmiotów gastronomicznych. „Warto podkreślić, że wszyscy uczestnicy projektu aktywnie uczestniczący w podnoszeniu swoich kompetencji językowych w wyjazdach zagranicznych podnoszą jakość pracy placówki, którą kieruję. Od 2012r. młodzież naszej szkoły wyjeżdża na praktyki zagraniczne realizowane we współpracy z zagranicznymi podmiotami [Malta, Cypr, Hiszpania] i teraz, dzięki projektowi POWER zwiększyła się grupa nauczycieli, których kompetencje językowe pozwalają na bezpieczne powierzenie ich opiece grupy młodzieży w środowisku anglojęzycznym. Od 2007r. prowadzimy również wymianę ze szkołą partnerską z Niemiec i Czech, w tej sytuacji podniesienie kompetencji językowych wyjeżdżających z młodzieżą nauczycieli pozwoli na jeszcze lepszą współpracę oraz wymianę doświadczeń zawodowych między nauczycielami w kraju partnerskim.

CWAG Włącz duży kontrast